ljud i avståndet

Tystnad har på senaste tiden ockuperat mina tankar.
Det finns mycket att säga om den. Men jag tänkte idag att jag skulle skriva lite om tystnaden på avstånd.

I avståndet saknas ljud. Och spänningar och allt annat som vi egentligen förknippar med tystnad.
Det finns alltid ljud. Från bomber till blodet som kanske liksom viner i venerna.
Jag tänker på att tystnaden ofta är en social situation. Den definieras av vem vi upplever tystnaden med eller vem vi tänker på.

Men tystnaden som social situation på avstånd.
När du tänker på någon som inte är nära utan väldigt långt borta,
det är kanske den tystaste tystnad jag vet.
Du har ett val. Antingen funderar du på vad tystnaden betyder.
Vilket bara blir lösa spekulationer, eftersom du inte kan ta reda på vad den på avstånd tänker om du inte bryter tystnaden.
Eller så kan du bestämma dig för att inte fundera över det.
Vilket skapar en icke-situation. En icke-tystnad eller bara som en parantes.
En parantes i relationen och när den ska plockas upp igen,
då kan den fyllas av tystnad i närvaron.

Det är den bästa tystnaden.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback